Tanker Market Outlook 2019

Svaret fra industrien på de nuværende udsigter for tankmarkedet er positivt. Rederne udtaler i øjeblikket, at "markedet vendte til det bedre sidste år". Tilføjer, at igangværende handelskrige og geopolitiske spændinger, om noget kun er en "positiv stimuli" for tankskibsfragtefterspørgslen. "Geopolitiske spændinger er positive for tankmarkedet generelt", da det kun vil "bidrage til en stigning i olieefterspørgslen fra olieforbrugende nationer".

To primære markedsdrivere: Dagens markedstemperatur styres af to hovedfaktorer. En og måske den vigtigste er den igangværende handel mellem USA og Kina. Baggrunden for denne konflikt er også en global voksende følelse af protektionisme. Kombinationen af ​​de to ses som positiv for fragtefterspørgslen.

Det andet aspekt er den ekstra afledte efterspørgsel fra IMO2020. Brændstofoverholdelsesstandarden vil kræve, at flere skibe transporterer olie og/eller produkter, der er nødvendige for enten at producere eller levere mere af det nødvendige produkt. For at tilføje, at overholdelsesbrændstof er en dyr affære, vil fartøjer "sænke dampen" for at øge efterspørgslens spidsbelastning og faldende udbud.

Handel og geopolitiske spændinger: Først og fremmest vil effekten af ​​handelsuenighederne bidrage til en stigning i olieefterspørgslen. Nuværende protektionisme får nationer til at øge deres reserver i frygt for en voksende konflikt. Husk for det andet, at olie stadig er den vigtigste energiressource for enhver nation. Aktuel udvidelse af amerikansk olieinfrastruktur og styrkelse af sin tilstedeværelse til at blive verdens største olieeksportør i 2025. En del af at gøre dette muligt er for eksempel den nuværende udvidelse til en flaskehals i det amerikanske indenlandske rørledningssystem, kendt som Key Stone XL. Når det åbner senere i år, vil det bidrage med yderligere 1 million bpd. oven i eksisterende eksportniveauer.
Saudi-Arabien meddelte i maj, at markedet ikke skulle forvente nogen hjælp til at øge den globale produktion. De sagde snarere i en erklæring udsendt tidligere i maj, at markedet skulle forvente en "stigning i junipriserne for alle råkvaliteter, som det sælger til Asien". Forsøg på at afskrække asiatiske købere fra saudisk råolie og hellere presse raffinaderierne til i stedet at trække på egne varelagre. Dette ville støtte oliepriserne og være i tråd med landets tidligere erklærede mål om at forsøge at "sænke reserver for at fastholde højere priser og samtidig bevare kontrol over egen produktion". Saudi-Arabien sigter efter en oliepris på over 75 dollars pr. tønde, som er nødvendig for at balancere de nationale budgetter.

Skønheden ved IMO2020-standarden for brændstofoverholdelse: Scrubbere blev i mange år i planlægningen af ​​IMO2020 set som den store revolution med hensyn til, hvordan man håndterer svovlkulstofemissioner. Men da markedet nu står klar til at møde sit nye regime, har et fuldt flertal af skibsejere verden over indset, at tanken om scrubbere er "unødvendige", "dyre" og "intet gør for at løse problemet med at håndtere emissioner ordentligt". Med hensyn til fragtefterspørgsel er markedssynet på IMO2020, at det vil komme positivt ind. Overensstemmende brændstof vil være dyrt i de kommende år. I et forsøg på at imødegå nogle af omkostningerne vil rederne i stedet for "slow damp". "Slow steaming" bidrager positivt, da et hastighedsfald på 15-20 pct. vil skabe lige 15-20 pct. stigning til det eksisterende forhold mellem udbud og efterspørgsel målt for de store handelsruter.

Et andet aspekt er niveauet af ophugning i tankflåden. Et niveau som har været rekordhøjt i 2017/18. Tilfældigvis har nybyggeriaktiviteten været lav. Kommer som et resultat af et par år med dårlig aktivitet og ingen muligheder for skibsejere for at akkumulere kontanter. Så vel vidende, at der indtil videre er underskrevet et meget lavt antal nybygningskontrakter. Det er rimeligt at forvente, at udbudssiden vil forblive fast i de næste 12-18 måneder og hvis ikke endnu længere.

News Headlines

Tilmeld dig vores ugentlige markedsrapport

European Maritime Finance A/S

European Maritime Finance - Bran Identity - Logo

Cookies

By using this website and associated sub-domains, you consent to European Maritime Finance using cookies. This website does actively use cookies for tracking users.

Read our Privacy Policy her..