Nyt VLCC køretøj klar til Oslo Børs

ADS Crude Carriers, et selskab grundlagt af Arendals Dampskibselskab (ADS) i 2015, er på vej mod Merkur Market.

Merkur Market er en markedsplads ejet af Oslo Børs, der tilbyder den hurtigste optagelsesproces i Europa.

Ifølge Tradewinds har Oslo Børs godkendt børsnoteringen, og første handelsdag bliver i dag, tirsdag.

Det blev tidligere rapporteret, at ADS Crude overtog det Ship Finance-ejede Front Stratus og Front Page. Yderligere vil de modtage en tredje VLCC fra samme ejer, Front Serenade næste måned. Skibene blev alle bygget i 2002 og er chartret til Frontline til over markedspriser.

Tidligere på sommeren annoncerede Ship Finance salget af skibene for $77,6 millioner inklusive en 17% ejerandel i det nyetablerede foretagende. Det menes, at ADS Crude vil investere i moderne udstyr, kendt som scrubbere, for at drage fordel af billigere svær brændselsolie efter implementeringen af ​​IMO 2020-reglerne. Brændstoffer, der overholder kravene, forventes at blive prissat væsentligt højere. Der er dog usikkerheder omkring de faktiske effekter, reglerne kan have på tankskibsøkonomien.

ADS Crude er et spil på effekten fra IMO 2020-reglerne og har til hensigt at udbetale 100 % af nettopengestrømmen.

"For Ship Finance er deltagelse i det nye foretagende en opportunistisk finansiel investering, hvor en del af salgsprovenuet fra skibene er blevet geninvesteret i ADS. Vi mener, at vi er tæt på et lavpunkt i tankskibscyklussen med begrænset nedside i forhold til de nuværende genanvendelsesværdier, og vores investering som minoritetsaktionær i ADS kan derfor give et betydeligt opsidepotentiale med meget lav risikoeksponering i slutningen af disse fartøjers erhvervsliv” – Ole B. Hjertaker, administrerende direktør i Ship Finance.

Ship Finance og Frontline er begge kontrolleret af norsk/cypriotiske John Fredriksen. Han har en historie med timing af forsendelsescyklusser, med flere eksempler i de senere år. Ikke desto mindre ser denne aftale ud til at være et sikkert bud fra hans synspunkt, og hvis han var overbevist om, at virkningen af ​​IMO 2020 ville give en stor mulighed for ældre skibe med scrubbere installeret, ville han sandsynligvis have beholdt skibene og betalt opgraderingen ham selv.

Udgivet af SIPA Maritime

News Headlines

Tilmeld dig vores ugentlige markedsrapport

European Maritime Finance A/S

European Maritime Finance - Bran Identity - Logo

Cookies

By using this website and associated sub-domains, you consent to European Maritime Finance using cookies. This website does actively use cookies for tracking users.

Read our Privacy Policy her..