Budgiverne går højt på Equinor aframax og LR2 tankskibs nybygninger

Ejere med pre-steel prisstigningsmuligheder kan være i en konkurrencedygtig position Norges Equinor har modtaget en bred vifte af tilbud fra redere om en tømmerflåde (...)

Norges Equinor har modtaget en bred vifte af tilbud fra skibsejere på en række af dual-fuel aframax- og LR2-tankskibsnybygninger, hvor nogle er prissat til 15 % til 20 % over nyligt indgåede skibsaftaler på grund af den seneste stigning i stålpriserne.

Mæglere sagde, at bud på de højspecifikke fartøjer er blevet tilbudt til priser, der spænder fra niveauer i det høje $60m til midt-$80m interval.

Timecharter rater siges at strække sig fra det høje-$20.000-per-dag-interval opad til niveauer lige under $40.000-per-day-mærket.

Det udvidede sortiment menes i vid udstrækning at skyldes de stigninger i stålpladeprisstigninger, som kinesiske og sydkoreanske værfter oplevede i løbet af maj, hvilket tvang skibsbyggere til at øge deres tilbud som svar.

Competitive edge

I april anmodede energiselskabet Equinor om tilbud på op til fire aframax-tankskibe og tre LR2-dual-fuel-nybygninger, der er i stand til at bunkre LNG.

Selskabet tilbød femårige chartre med fem etårige valgfri lejeperioder på 109.000 dwt og 115.000 dwt skibe og bad om leveringsdatoer i 2023 eller første halvdel af 2024.

Equinor har bedt om budgyldighed på tilbuddene frem til 23. juni. Der er spekulationer om, at virksomheden kan flytte til en shortlist på virksomheden.

En skibsreder efter udbuddet kommenterede, at ejere med eksisterende muligheder på værfter - eller som havde tidlige indikationer af Equinors krav - sandsynligvis har været i stand til at tilbyde skibe, der koster tættere på 60 millioner dollars, og vil have været i stand til at afgive væsentligt mere konkurrencedygtige tilbud.

En erfaren nybygningsmægler identificerede BW-kontrollerede Hafnia som blandt dem, der har ufikserede nybygningsmuligheder.

Derudover udnævnte han energimajor Shell som værende længe på sine LR2-tankskibsnybygninger med dobbelt brændstof og indikerede, at selskabet har overvejet at genudleje disse skibe til Equinor.

Men han påpegede, at teknisk set er disse fartøjer - udstyret med lavtryks X-DF fremdrivningssystem med højere niveauer af metanslip - ikke i overensstemmelse med Equinors tilbud, der specificerede højtryks ME-GI-motorer til fartøjerne.

Det forlyder også, at Gunvors Clearlake Shipping har tilbudt LNG-drevne skibe, det har på charter fra Eastern Pacific Shipping.

Teknologi ‘wish list’

Flere markedsobservatører kommenterede, at oven i de udfordringer, som stigningen i stålpladepriserne udgør, er det usandsynligt, at skibsbyggere vil bygge tankskibstonnage med lav margin, når de kunne fylde deres kajpladser med nybygninger af containerskibe med høj indtjening.

Equinors høje specifikationer for skibene - beskrevet i en mæglerrapport som "en miljøønskeliste over den nuværende teknologi" - forventes også at have skubbet citater mod den øverste ende.

Der har været spekulationer blandt markedsaktører om, at Equinor kan aflyse processen på baggrund af de dyre tilbud. Men andre sagde, at selskabet sandsynligvis vil få støtte fra norske interesser for at bringe forretningen fremad.

Equinor, som sigter mod en 50 % reduktion af skibsemissioner inden 2030 sammenlignet med 2005, har allerede fire LNG-drevne shuttletankskibe på charter, to hver fra AET Tankers og Altera Infrastructure - tidligere kendt som Teekay Offshore Partners.

Energiselskabet siges at søge disse seneste skibe i sit udbud for at erstatte en række tankskibe med konventionelt brændstof, som det tog på fem til seks-årige chartre fra 2015 og fremefter til priser på omkring $23.000 om dagen.

News Headlines

Tilmeld dig vores ugentlige markedsrapport

European Maritime Finance A/S

European Maritime Finance - Bran Identity - Logo

Cookies

By using this website and associated sub-domains, you consent to European Maritime Finance using cookies. This website does actively use cookies for tracking users.

Read our Privacy Policy her..